torsdag 26. mars 2009

Sol ute sol inne..

Jeg tenkte dere skulle få ta del i noen av mattradisjonene jeg har møtt på her i Kina. ALLE kjøper lunsj, og trasker man gatelangs kan man få et herremåltid for en billig penge. Like ved hotellet er det en gate som vi har gitt navnet "brødgaten", og der er det bod etter bod, hull i veggen, små butikker osv hvor man får fersk nylaget mat for mellom 5 og 15 kr. I starten hang vi oss opp i brød og kyllingvinger: vi gikk først bort til "brødmannen" (det var han med de beste brødene), og så på at han stekte brød nedi en ovn med hull på toppen. Deretter gikk vi bort til "kyllingmannen", som slettes ikke er en mann, men to gutter som står og griller kyllingvinger i en liten bod. Etterhvert åpnet vi øynene for andre ting, og jeg fikk dilla på pannekaker. Det får man kjøpt overalt her. Det er en stooor stekeplate der de smører utover en deig, og mens den steker heller de over et egg, tang, chili, endel ting som jeg ikke vet hva er, salat, og noe som ser ut som potetgull, men som ikke er det. Når alt er lagt oppå "pannekaken" bretter de den sammen, deler den i to og legger den i en pose. Den er så stor og mektig at man nesten kan gå en hel dag på bare èn slik pannekake. Men man blir etterhvert litt lei av å bare spise pannekake, så de siste dagene har jeg prøvd ut noe nytt: nuddelsuppe.


Jeg går inn, tar en kurv og en klype, og plukker med meg de ingrediensene jeg måtte ønske fra hyllene. De har alt mulig: Nudler, egg, tomat, tofu, salat, krydder, kylling, skinge, pølse, salami, sopp, blomkål, kål, gulerot osv - og selvfølgelig mange varianter av alt (f.eks 4 forskjellige typer salat).
Deretter tar man med seg kurven bort til utgangen, der det står en mann over en diger jerngryte. Oppi gryta er det kraft med chili, tomat, hvitløk osv, og mange små siler festet langs kanten. Alt man har plukket med seg i kurven sin legges oppi en sil, man betaler, og venter 2-5 minutter på at maten er ferdig. Da kan man enten spise ved et bord, eller få maten med seg. Og suppe som take-away er interessant! Suppen puttes i en pose, som legges oppi en pappbolle, som igjen pakkes inn i en ny pose. Så er det bare å ta med seg spisepinner og servietter, og finne seg et egnet sted å nyte maten.






Som dere kan se er det sol og fint vær! Ikke hver dag, og ikke alltid like varmt, men de dagene vi har sol er det veldig deilig, og man får nesten følelsen av norsk vår! Hvertfall før i tiden da norsk vår betydde t-skjorte og mild bris.



1 kommentar:

  1. Her er det i hvert fall ikke nork vår. Det snødde MASSE igår!!! Så det er blitt vinter igjen ;P

    SvarSlett